KULTURA ORGANIZACYJNA czyli „styl bycia” w GreenTerm

Nie ma co ukrywać, że nasza firma jest nietypowo zarządzana, a relacje między pracownikami i atmosfera w pracy są niepowtarzalne. To wszystko powoduje, że nasza firma stała się wymarzonym miejscem pracy i rozwoju dla każdego członka naszego zespołu.


Warto podkreślić, że nasz „styl bycia” nie był wymyślony czy narzucony odgórnie, ale ukształtował się naturalnie i dopiero po kilku latach doświadczeń i zdobywaniu wiedzy jasno zdefiniowaliśmy, czym charakteryzuje się praca w GreenTerm i dziś jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kto do nas pasuje, a kto nie.

Naszą kulturę organizacyjną określają
4 kluczowe elementy

1.

Nieustanny głód rozwoju

Jesteśmy wiecznie „głodni”. To, co już wiemy i co potrafimy, nam nie wystarcza i nigdy nie będzie wystarczać. Jesteśmy dla siebie nawzajem napędem do działania i paliwem do dalszego rozwoju.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wysoko stawiasz sobie poprzeczkę;
  • chcesz tworzyć coś wielkiego, być tego częścią i mieć w tym swój udział;
  • lubisz poszukiwać wciąż nowych rozwiązań i eksperymentować;
  • chcesz coraz lepiej poznawać i rozumieć siebie, by stawać się każdego dnia coraz lepszym;
  • z pokorą patrzysz na siebie i widzisz, jak wiele jeszcze musisz się nauczyć;
  • chcesz się uczyć od najlepszych i przy nich wzrastać;
  • rozumiesz to, że aby stawać się coraz lepszym specjalistą w swojej dziedzinie, musisz również rozwijać się poza godzinami pracy (np. czytać książki branżowe w swoim „wolnym czasie”);
  • akceptujesz to, że „jedyną rzeczą stałą w biznesie jest… zmiana”;

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • każdy z współpracowników może na koszt firmy kupować książki, które go rozwijają oraz na koszt firmy uczestniczyć w szkoleniach branżowych;
  • regularnie na comiesięcznym spotkaniu dzielimy się tym, czego nowego się nauczyliśmy, co przeczytaliśmy, jakie mamy nowe pomysły na dalszy rozwój, etc.;

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • nie lubisz zmian – wolisz, żeby było „po staremu”;
  • panikujesz, gdy coś wykracza poza utarte schematy;
  • lubisz siebie „takiego, jakim jesteś” i nie uważasz, byś potrzebował się zmieniać czy coś w sobie poprawiać;
  • uważasz, że nie musisz rozwijać się zawodowo poza godzinami pracy;
  • ważniejsze jest dla Ciebie robienie dobrego wrażenia niż bycie autentycznym sobą;

2.

Odpowiedzialność za firmę i za to, co robimy

Firmę traktujemy jako coś naszego, jak coś, czego jesteśmy współwłaścicielami. Chętnie bierzemy sprawy w swoje ręce i nie boimy się przyjmować odpowiedzialności.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wolisz robić (działać), niż narzekać;
  • nie składasz nierealnych obietnic, a złożonych dotrzymujesz (można na Ciebie liczyć);
  • gdy coś Ci nie pasuje, po prostu to zmieniasz, zamiast marudzić;
  • akceptujesz porażki na swojej drodze, podnosisz się po każdym upadku i wyciągasz z niego wnioski;
  • chcesz mieć pracę, która w dużym stopniu będzie nadawać sens Twojemu życiu;
  • potrafisz sam się motywować i utrzymywać efektywność bez nadzoru;

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • mamy żelazną zasadę, że nigdy nie karzemy za popełnione błędy;
  • regularnie pytamy pracowników, co możemy zmienić i poprawić, by nasza firma była jeszcze lepsza;

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • akceptujesz to, co wydaje Ci się niewłaściwe lub niewygodne (lub wolisz udawać, że tego nie widzisz), zamiast aktywnie działać, by to zmienić;
  • traktujesz pracę wyłącznie jako miejsce zarabiania pieniędzy, a Twoje „prawdziwe życie” zaczyna się po pracy;
  • unikasz jak ognia popełniania błędów, nie chcesz przyznawać się do porażek, a gdy zauważysz błąd, to w pierwszej kolejności szukasz kogoś, kogo mógłbyś za ten błąd obciążyć winą;
  • robisz tylko tyle, ile musisz i co zostanie Ci „pokazane palcem”;
  • potrzebujesz nadzoru, by efektywnie pracować;
  • chcesz traktować pracę z nami jako coś „tylko na chwilę” (jako krótki przystanek w karierze);

3.

Wzajemne wsparcie i pomoc

Pomoc innym jest dla nas oczywista. Budujemy środowisko pozbawione rywalizacji. Lubimy czas spędzany razem i wspólną pracę.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz współpracować niż rywalizować;
  • chcesz pracować wśród ludzi, których lubisz, którym ufasz i na których pomoc możesz liczyć;
  • nie obawiasz się prosić o pomoc i jej udzielać;
  • łatwiej jest Ci dobrze oceniać innych niż siebie :–)

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • tworzymy środowisko wolne od rywalizacji między pracownikami (nie ma u nas konkursów na „najlepszego pracownika”, nie ma premii i prowizji, a pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują równe wynagrodzenia);
  • każdy współpracownik raz w miesiącu (w razie potrzeby częstotliwość spotkań może być większa) uczestniczy w spotkaniach, by podzielić się bieżącymi wyzwaniami i otrzymać potrzebne wsparcie i pomoc;

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • lubisz rywalizować z innymi pracownikami i błyszczeć na ich tle;
  • masz tendencję do przypisywania sobie zasług i robienia wokół siebie zamieszania;
  • masz poważne trudności z proszeniem o pomoc i wszystko wolisz robić sam;
  • traktujesz innych ludzi jako środek do osiągania swoich celów;
  • czujesz się lepszy od innych i patrzysz na niektóre osoby z góry;

4.

Życzliwa prowokatywność

Mamy bardzo specyficzny sposób komunikowania się – jednocześnie życzliwy i „zadziorny”. Wymaga on dystansu do siebie i sporego poczucia humoru.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz być szczery niż dyplomatyczny;
  • nie lubisz ściemy, hipokryzji i wybielania się;
  • chcesz pracować z ludźmi, którym możesz szczerze powiedzieć o wszystkim, nawet o rzeczach trudnych;
  • nie boisz się przyjmować krytyki, bo wiesz, że ona wynika z życzliwości i chęci tworzenia czegoś razem;
  • masz specyficzne (pasujące do naszego) poczucie humoru, jesteś gotów śmiać się z siebie i nie boisz się też życzliwie żartować z innych osób;

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • odrzucamy formalny styl wypowiedzi i niepotrzebne konwenanse;
  • czujemy się ze sobą swobodnie, wszyscy w firmie jesteśmy po imieniu, traktujemy siebie nawzajem z szacunkiem, ale bez niepotrzebnego tworzenia dystansu;

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • wolisz być dyplomatyczny niż szczery;
  • masz poważne trudności z przyjmowaniem informacji zwrotnej i traktujesz krytykę jako atak na siebie;
  • nie lubisz śmiać się z siebie i drażnią Cię żarty, które Ciebie dotyczą;
  • uważasz, że praca to nie jest miejsce na żarty i jesteś tak bardzo „ą–ę”, że oburzasz się i wychodzisz z pokoju, gdy w rozmowie padnie słowo „dupa” :–)